Belgen

Belgen: Vorst

Zoals gekend begon in ’49 de werkelijke productie van de 2cv A met 375cc blok, goed voor 9 pk.

In ’52 begon de Fabriek in Vorst, België ook 2cv’s te bouwen, zoals de Fransen, roldak tot beneden maar wel met achterlichten, meestal buisvormig. Echter, in ’54 bracht Citroën België de 2cv AL uit, AL voor “A luxe”. De belangrijkste details waren een groot, metalen kofferdeksel, de trapeziumvormige achterruit en de aluminium bumpers.

De AL heeft ook kleine ronde lampjes onder de voorruit, die stonden ook al op de Belgische A vanaf ergens in ’53.
In November ’54 wordt de AL aan de kant geschoven voor de AZL, identiek aan zijn voorganger, alleen met 425cc motor (AZL) Enkel de pinkers onder de voorruit verdwenen ergens in ’55 of ’56
In ’56 kreeg de AZL bakjes in z’n voordeuren en pinkers op de C-stijl:

Even terug in de tijd: in ’55 wordt de AZUL (AZU Luxe) geïntroduceerd in België, een AZL in de vorm van een AZU. Los van de aluminium details is de achterbank het meest opmerkelijke detail.

De AZUL krijgt nieuwe motorkap in ’61 en verdwijnt in ’63.
Ook in ’55 werd de AZC geïntroduceerd, een AZ met vlakke laadvloer en meeklappende achterruit zoals op sommige 2cv6 Club’s. De AZC verdween in ’61.
In Februari ’58 moet de AZL plek maken voor de AZL2 met normaal kofferdeksel zoals iedereen dat kent. In Oktober ’58 stopt de productie van de AZL2 en wordt deze vervangen door de zogenaamde AZS, een gelijkaardig product. de AZS is dan een soort semi-luxe 2cv tussen de gewone AZ en de in December ’57 geïntroduceerde AZL3 in.

De AZL3 had dit standaard, makkelijker om het reservewiel te nemen:

Ook had de AZL 3 vanaf ’59 licht uitgesneden spatborden zoals hierboven te zien is.
In ’61 krijgt de AZL3 uiteraard de motorkap met 5 nerven. In de loop van ’62 krijgen alle in Vorst gebouwde 2cv’s rechthoekige pinkers (dit t.e.m. begin ’70 voor de veranderen naar de ronde). In Frankrijk doen diezelfde pinkers hun intrede onder de vorm van een witte variant op de 2cv AZAM Export in ’67 en later in het oranje op de allereerste 2cv4’tjes.

In ’63 komt Frankrijk met de AZAM op de markt: paperclip bumpers, ami 6 banken, wieldopjes…

In hetzelfde jaar, maart komt België met de AZM3, identiek aan de Franse AZAM, enkel heeft de AZM3 een derde zijruit:

(let ook op de typisch Belgische binnenbekleding van de deuren)
In ’65 verandert er zowel in Frankrijk als België wat aan de 2cv: de zelfmoorddeuren vallen weg (December ’64) en ook in Frankrijk (7 jaar na België!) komt er een 3de zijruit in de 2cv. In Frankrijk blijft de luxe 2cv AZAM heten en heeft ze nog steeds haar 425cc krachtbron) maar in België noemen ze hem Azam6, gebouwd op het chassis van de AMI 6 met 602cc motor. De AZM3 is nog wel gewoon leverbaar naast de AZAM 6.

We gaan weer even terug in de tijd voor de AKL die in ’63 werd geïntroduceerd door Citroën België om de AZUL te vervangen. Zelfde principe, enkel is het nu een AK350 met achterbank, enz…Deze had al een 602cc motor aangezien alle AK350’s dit hebben. De AKL is dus wat vergelijkbaar met de AZAM 6.

In ’66 komt er een einde aan de productie van de de AKL.
In ’67 wordt ook de productie van de AZAM 6 gestaakt in België wegens de introductie van de Dyane. Sindsdien is er eigenlijk niet veel speciaals meer gebouwd op Belgisch vlak. Al de speciale modellen die hierboven genoemd werden, werden enkel in Vorst gebouwd, het belangrijkste exportland voor de Belgische 2cv’s was Nederland (Vanaf December ’53). Duitsland, Zwitserland, Amerika en nog vele anderen werden in bepaalde periodes voorzien van in Vorst gebouwde 2cv’s.
In België kon je ook gewone, standaard 2cv’s verkrijgen die eveneens hun specifieke details hebben. Om veel “misschien” en “waarschijnlijk” te vermijden is dit niet echt een gedetailleerd verslag maar eerder een kort overzicht.
Met dank aan: Yannick Clukkers