Specials
In de jaren zeventig kwamen er ‘limited editions’ van de Eend. Dit zijn types die slechts in een beperkte getale zijn gemaakt. Ze zijn vaak te herkennen aan speciale badges of een apart uiterlijk.
Citroen had met de eerste special meteen een primeur voor Frankrijk. Het was de eerste franse auto die als een gelimiteerde oplage is gemaakt met als doel de verkopen opkrikken. Deze eer valt ten deel aan de Spot. De laatste geproduceerde eend is ook een special geweest. Het was namelijk een grijs/grijze Charleston.
Op deze pagina een kort overzicht van alle speciale eenden.
De Spot
De Spot is uitsluitend in 1976 geproduceerd. In Nederland zijn er officieel 400 van verkocht. In Nederland, België en Frankrijk leverbaar als 2cv4, in Zwitserland en Groot Brittannië (met het stuur rechts) als 2cv6.
Opvallend: in Zwitserland is er op de voordeuren van de Spots een uniek nummer geplaatst.
In Groot Brittannië zijn zover bekend nu nog 3 originele Spots en 1 geïmporteerde. In Nederland zijn er nog 4 originele Spot’s + een aantal geïmporteerden en een replica.
Tijdens de productie van de Spot ging men bij de 2cv van een groot bruin stuur en bruin dashboard over op een klein zwart stuur met zwart dashboard. Gevolg is dat de franse Spot’s een bruin stuur en dashboard hebben. De Nederlandse Spot’s werden allemaal in de tweede helft van 1976 geleverd en hadden dus allemaal een zwart stuur en dashboard. Technisch waren de Spot’s verder hetzelfde als de andere eenden uit die tijd.
De Special
De Special is een gelimiteerde uitvoering die in 1978 is geïntroduceerd. Citroen Frankrijk had een heel aantal koetsen over uit de tijd van voor het derde zijruitje (pre 1970) Om deze toch nog te verkopen was eerst alleen een gele 2cv4 (de viertjes waren ook nog in grote getale op voorraad) en later een rode 2cv6. Deze rood was wel apart. Helaas zijn wij nog geen rode Special tegengekomen in de originele kleur.
De 007
In 1981 kwam er een James Bond film uit, For your eyes only. In deze film schitterde een gele eend. Reden dus om een speciale editie uit te brengen. Dit werd een gele eend met grote stickers 007 er op.
De Charleston
De Charleston was het volgende actiemodel. In 1982 geïntroduceerd in de kleur zwart/rood. Speciale aan deze uitvoering is dat de bekleding niet het mooie ruitjes motief had en dat er een rode koets is gebruikt waar rode stickers op zijn geplaatst. In 1983 kwam de geel/zwarte charleston. Deze heeft in 1984 toen de Charleston een regulier model werd, in Nederland, het veld moeten ruimen voor een grijs/grijze Charleston. De Charlestons werden van een gelimiteerde editie reguliere modellen.
De Marcatello
Spanje stond in 1982 in de ban van het wereldkampioenschap voetbal. Reden voor Citroen Spanje om met een actiemodel te komen. Dit werd de Marcatello. Hier was gestilleerd op een eend een voetbalschoen afgebeeld. De Marcatello is trouwens afgeleid van een schoolproject in Frankrijk. De winnaar van dit project (in 1976) is in tweevoud uitgevoerd. Een eend in deze kleuren reed rond in Parijs, de ander staat in het fabrieksmuseum van Citroen. De naam van deze (helaas) eenmalige actie is de Basket.
De Transat
In 1983 werd in een zeilrace om de wereld Frankrijk vertegenwoordigd door een wit/blauwe jacht genaamd France 3. Dit kostte veel geld. Om het te bekostigen werd Citroen als sponsor benaderd. Reden voor Citroen om een speciale eend te produceren waar een deel van de verkoop voor de boot bestemd was. In Engeland en Nederland/Belgie was het natuurlijk niet mogelijk om de naam France 3 aan te houden. Dit werd respectievelijk Beachcomber en Transat. De naam Transat kwam al eens te sprake bij het prototype van de Spot. Die naam haalde het toen niet.
De Cocorico
1984. In Frankrijk speelde het franse team in het Europese voetbalkampioenschap verbazingwekkend goed. Halverwege het tournooi kregen de fransen ineens in de gaten dat ze wel kampioen konden worden. Citroen reageerde snel en kwam met de Cocorico.
De Dolly
In maart 1985 kwam de Dolly. Er zijn drie series. De eerste serie was een beetje experimenteel. Er was een wit/grijze, een creme/grijze en een rood/grijze. In de eerste serie zijn er wat opmerkelijke verschillen. De wit/grijze heeft een witte koets, witte motorkap en achterklep, witte spatborden maar de onderkant van de deuren en het dak zijn grijs. De creme/grijze Dolly heeft de koets, de motorkap, de achterklep en het dak grijs en de spatborden en de onderkant van de deuren in creme. De rood/grijze eend heeft de koets grijs, de motorkap en achterklep grijs, de onderkant van de deuren zijn ook grijs maar de lijntjes, het dak en de spatborden zijn rood.
De tweede serie kwam een half jaar later, in september 1985. Deze bestaat uit weer drie andere modellen:
– rood/wit
– groen/wit
– bordeaux rood/creme
In deze serie was de koets, de motorkap, de achterklep en de onderkant van de deuren wit of creme en de spatborden en de lijntjes (bordeaux) rood of groen.
De derde serie, geintroduceerd in maart 1986, werd een reguliere productie. Net als al eerder met de Charleston gebeurde.
In deze serie werden de rood/witte en de bordeaux rood/creme versie behouden en werd als derde auto de kleur creme gecombineerd met donker blauw.
De Bamboo
In Engeland werd naar aanleiding van de introductie van het 664 en het 644 motorblok (het motorblok dat op normale 95 octaan benzine kan lopen) Een Speciale versie geïntroduceerd. Eerst een gelimiteerde editie zoals je hier een prachtig gerestaureerd exemplaar ziet. En daarnaast nog enkele andere modellen. Deze mistten allemaal de striping aan de onderkant. Een model heeft een schuine streep op de voordeuren. Een ander model heeft niet die schuine streep maar alleen de bamboo-striping zoals je op het speciale model bovenaan op de voordeur ziet.
De Sausss Ente / Ente Grün
Tegelijkertijd met de Bamboo werd er in Duitsland de Sauss Ente geïntroduceerd. Ook dit was weer een gelimiteerde serie naar aanleiding van het 95 octaan loodvrije blokje. Hij is te herkennen aan de grote een aan de zijkant. Later kwam er een iets minder opvallend model die een beetje weg heeft van de Charleston. Dit model, de Ente Grün, heeft een kleiner eendje met de tekst: ‘I flei blei frei’
De Perrier
In 1987 kwam de Perrier. Dit is een zeer gelimiteerde serie geweest met een aantal opvallendheden die afwijken van welke speciale serie ooit. De extra’s zijn:
– Plastic wieldoppen
– Speciale deurbekleding
– Het Perrier-logo op het stuur
– Een groene versnellingsknop
– Een aapje op de motorkap
– Een koelkastje voor 6 Perrier flesjes.
De Dyane Caban
De Caban is uitsluitend in 1977 geproduceerd. Opvallend waren de schitterende stickers.
Er zijn er nog 2 in Nederland. Beiden los in onderdelen. De Caban in in ieder geval geleverd in Frankrijk, Nederland en Groot Brittannië en is zowel met trommel als met schijfremmen geleverd.
Tijdens de productie van de Caban ging men met de Dyane over van trommel- op schijfremmen. Verder was de Caban technisch hetzelfde als de andere Dyane’s uit die tijd. Helaas zijn er maar zeer weinig in originele staat, misschien helemaal geen een meer.
Deze hier op de foto is totaal gerestaureerd.
De Dyane Cote d’ Azur
Alleen in Engeland is er een uitvoering van de Dyane in Cote d’ Azur striping geweest. Enige tijd zeer gewild, maar tegenwoordig nog maar zeer weinig meer in originele staat. Deze Dyane hier op de foto is nog nooit gerestaureerd geweest en nog 100% origineel.