Aankooptips
Dit zijn wat aankooptips voor het leuke eendje dat tot je grote vreugde te koop zag staan en waar je wel wat voor voelt. Print ze uit, lees ze en meen mee, net als een schroevendraaier om door roestige plekken en jouw roze wolk (!) te prikken en een magneetje om te ontdekken of er plamuur op de plaatdelen zit, waaronder het kan roesten.
Zoals iemand op het forum van deze site al zei: volg je verstand, niet je hart! Tenzij geld geen rol speelt (…). Dat kan betekenen dat je flink een aantal eenden uiteindelijk lekker laat voor wat ze zijn. Zoek gewoon tot je er eentje tegenkomt die je echt bevalt. Er zijn er nog 7000 in Nederland, en ze worden nog steeds uit Franse boeren schuurtjes gehaald, dus dat lukt je wel.
Belangrijkste punten om te kijken of en hoeveel roest er is:
De lange balken van het chassis voor en achter. Duik eerst maar eens onder de wagen en voel met je vingers. De lasnaden die er van voor naar achter onder op zitten worden nogal eens door roest uit elkaar gedrukt. Als dat (te) veel is moet er waarschijnlijk een nieuw chassis onder, kost je zo 1000 euro of meer.
De bodemplaten roesten meestal. Zeker als er nog originele rubber matten in liggen.Til die matten op en kijk kritisch naar de plek waar je je voeten neerzet in de wagen, en in de hoeken bij de onderste scharnieren van de voorportieren. Water loopt bij een eend van achter naar voren en gaat daar lekker roesten! Maar ook onder de mat bij de achterbank kan het snel fout gaan (of goed voor de roest, het is maar hoe je het ziet).
Check ook gelijk of er rond het voorruitrubber roest te zien is door het even op te tillen en er onder te kijken. En hoe ziet het ventilatieklepje er uit? Is het nog mooi recht of kromgetrokken? Als er roest te zien is lekt het water waarschijnlijk ook naar binnen en is het vorige punt zeker aan de orde!
De dorpels roesten vaak, vooral bij de achterportieren in de hoek van de C-stijl. Zowel binnen als buiten de eend. Kan wel worden vervangen maar lassen is duur.
Als deze punten meevallen valt er verder te kijken, tenzij je het leuk vindt om te klussen en te lassen. Maar dan gaat er al heel wat van de prijs af.
Duik onder de motorkap en controleer het oliepeil door de peilstok er uit te trekken, schoon te maken met een schone doek, er weer in te steken en er weer uit. Het peil moet ergens op de versmalling op de peilstok staan (doe dit voor dat je de motor start!!!) en ook gelijk kijken of er genoeg remvloeistof (groen) en ruitenwisservloeistof (blauw) in zit. Kijk ook of de motorruimte er een beetje netjes uit ziet of dat alles een grote smeerbende is. Zitten de drie kartonnen kachelslangen er nog in en zijn die niet kapot? Deze dingen zeggen iets over de mate van onderhoud door de vorige eigenaar. Een eend moet je een beetje vertroetelen (= onderhoud!), doe je dat niet dan heb je kans op problemen.
Wat minder belangrijk is, is de motor. Die doet het meestal nog best. Maar laat hem wel even lopen en kijk naar de eventuele rook. Op dit forum staan alle mogelijke kleuren en de oorzaak daarvan beschreven. Rook kan duiden op problemen die je geld gaan kosten.
Het kilometeraantal is ook niet erg belangrijk, de meeste eenden hebben flink boven de 100.000 op de teller staan. En meestal is er dan ergens wel wat aan geknutseld of gelast. Het kan je wel een idee geven van de mate van versletenheid van de eend.
Dingen als dakjes die gescheurd zijn of van kleur verschoten koplampen zijn allemaal redelijk goedkoop te vervangen en niet belangrijk voor de staat van de eend. Kijk daar doorheen. Dingen als achteruitrijlichten, mistlamp, achterruitverwarming en een radio zijn luxeartikelen die je er altijd zelf nog op kan zetten.
Maak een proefritje!! Altijd leuk.
Stuurt de eend lekker licht of moet je enorm werken? Kan duiden op een verzakkend of knikkend chassis. Dat moet je dan ook kunnen zien aan de driehoekige zijvleugeltjes links en rechts onder de motorkap aan de buitenkant van de eend. Die mogen niet bol staan. Achter de voorwielen is dan de knik misschien zelfs te zien in het chassis.
Schakelt de wagen fijn en soepel? Of hoor je een hoop gekraak en voel je weerstand? Oeps. Hoe groot was je budget ook al weer? Misschien dat het opgaat aan een gereviseerde versnellingsbak.
En doe dan eens een fijne remproef! Natuurlijk alleen als je dat veilig kan doen op een rustige plek waar je niks kan raken! Sta je redelijk snel stil? Trekt de wagen niet naar een kant? Schieten de stoelen waar je op zit niet los?
Duw als je bent gestopt op de voor en achter bumper en laat weer los. De eend mag dan niet op en neer blijven bewegen. Als je dan ook nog zeehonden hoort moeten de veerpotten nodig worden gesmeerd met wonderolie (ricinusolie, bij de apotheek).
Zitten alle papieren er bij? Kan de verkoper je rekeningen tonen van het onderhoud van de laatste jaren? Is er eventueel een taxatierapport van een verzekeraar? Is er aantoonbaar een anti-roestbehandeling geweest, inclusief nabehandelingen? Of groeit de klimop door alle gaten en kieren naar binnen en schieten de muizen er uit?
Tjonge, Misschien is het dan toch wel een leuke eend voor jou! Succes!!
Opmerking: De schrijver hiervan en de beheerders van deze site zijn niet aansprakelijk te stellen voor enige calamiteiten als gevolg van bovenstaande tips. Gebruik je eigen verstand!
Hanzzl (lid 2cv.nl forum)