Aandachtspunten bij Aankoop (deel 2: de carrosserie)

Inleiding

In twee artikelen behandel ik enkele aandachtspunten die je kunt gebruiken als je voor de beslissing staat om een 2cv aan te schaffen. Deel 1 ging over het chassis, nu komt de carrosserie aan de orde met name de dorpels, voetenbak, ruitframe en bagageruimte. Verder ook prijsindicaties van nieuwe en gebruikte onderdelen en de checklist.

Controle van de voetenbak, dorpels en vloerplaten

Op de tweede, derde en vierde plaats van meest bewerkelijke klussen staan de voetenbak, dorpels en vloerplaten. Bij de voetenbak is het vooral het onderste deel van het plaatwerk, de gelaste overgang van voetenbak naar vloerplaat of de overgang van voetenbak naar chassis. Zoals de vorige keer besproken is dit deel bij natte auto’s vaak poreus. Controleer de bak over de volledige breedte ter hoogte van de pendalen zowel in de wagen als in het motorcompartiment. Dit laatste is vaak alleen vanaf de onderzijde te controleren. Hierbij is het handig om een spiegel en zaklamp te gebruiken dan kan om een hoekje bijgelicht en gekeken worden. Een inspectie mag best ook weer met een scherpe priem uitgevoerd worden. De dorpels van voor tot achter nazien. Vooral waar de 3 portierstijlen voor, midden en achter, op de dorpel aansluiten zijn beruchte plekjes. Controleer naast de achterbank tussen dorpel en ?de holle doos? waar de achterbank op staat. Een inwendige inspectie van de dorpel is helaas niet makkelijk maar uit ervaring weet ik dat een ogenschijnlijk aan de buitenzijde goede dorpel van binnen beginnend rot kan zijn. De vloerplaten kunnen makkelijk gecontroleerd worden. Doe dit zowel aan de boven als onderkant. Let vooral op de dubbele ruimtes, de hulpbalkjes.

Als de voetenbak vervangen moeten worden

Allereerst is voor deze klus een lasapparaat nodig en dan nog het liefst een CO2 uitvoering. Kleinere slechte stukken in de voetenbak zijn te repareren door er stukken in te zetten. Ook is er een inzet deel gemaakt die het onderste deel, de holle ruimte, van de voetenbak vervangt. Het inzetdeel kan aan het nog goede deel gelast worden.

Voor de klus is het noodzakelijk dat het voorste plaatwerk en de motor van de auto verwijderd worden. Als er meer aan de carroserie vervangen moet worden is het handig werken als deze van het chassis af op werkhoogte staat.

Als de dorpels en vloerplaten vervangen moeten worden

Bij het vervangen van de dorpels moet gelet worden op de geometrie van de carrosserie. De deurstijlen moeten op dezelfde plaats teruggelast worden. Ook de hoogte van de dorpel voor en achter is belangrijk. Zorg ervoor dat bij een restauratieklus waarbij voetenbak, dorpels en vloerplaten in een actie vervangen worden dat er extra verstevigingen in de carrosserie ingelast worden voor de stabiliteit en behoud van vaste punten anders kan het geheel als een pudding inzakken.
Op de linkse foto is aan ??n zijde een verstevigingsstrip nog aanwezig. Rechts de middendeurstijl met en zonder dorpel.

Controle van de reservewiel bak

Als inspectie plek is de reservewielbak ook een echte aanrader. Hier de volledige bodem en vooral de naden nazien en met de priem controleren. De naad naast het binnen spatbord en de hoekjes achter het binnen spatbord bij de achterlichten zijn berucht. Af fabriek is dat hoekje met een klodder kit gevuld. Kit die door de jaren heen poreus is geworden zorgt voor een krokant hoekje.

Verder gaan Eenden die te vaak last van water in de achterbak hebben op den duur zelf voor de afwatering zorgen door zelf niet geplande gaten te vormen. Gaten in de bak zijn meestal wel te repareren zonder dat de hele bak vervangen moet worden. Nieuwe stukken inlassen verdient hierbij de voorkeur boven pasta’ s en matjes.

Controle van het voorruitframe

Als laatste maar zeker niet als minst belangrijke plaats is het voorruitframe aan inspectie toe. Veelal is er doordat er te vaak water onder het voorruitrubber blijft zitten het opstaande randje weggerot waardoor lekkage in de auto ontstaat. Controleer ook de gaten waar de ruitenwisserasjes door komen. De onderzijde is vaker slechter dan de bovenzijde van het frame. Voor het vervangen hoeft alleen de ruit verwijderd te worden. Wel is voor deze klus weer een lasapparaat nodig.

In dit artikel besproken carrosserie plaatwerkdelen

Controleer de rest van de 2cv

Simpel geredeneerd is wat overblijft, en aan de buitenzijde van de Eend zit, meestal ook makkelijk te vervangen. Denk hierbij aan spatborden, deuren, klep voor en achter en roldak. Met een schroevendraaier en wat sleutels kom je al een heel eind. Is een van deze onderdelen aan vervanging toe heb je de keuze tussen nieuw en gebruikt. Nieuwe onderdelen zijn in transportlak zwart gespoten. Gebruikte onderdelen kun je soms in de door jou gewenste kleur aanschaffen waardoor je autolak bespaart.

Omdat buiten het makkelijk vervangen van deze onderdelen de prijzen ook best meevallen is dat minder spannend en ga ik verder hier niet op in. Blijft nog over “het kloppend hart”. Hierbij zijn het gehoor en het gevoel belangrijk. Als je zelf Eend rijder bent weet je wat je aan prestaties mag verwachten. Verder valt ook een niet normaal geluid wel op. Let bij een koude start ook op de uitlaatgassen. Te veel, te lang dik en sterk ruikende gassen in combinatie met een hoge kilometerstand voorspellen reparaties. Testen zoals een compressie meting zijn dan aan te raden en simpel uit te voeren. Kijk in de olievulpijp. Inspecteer de bougies. Let op te veel vette drab op het blok. Tijdens een proefrit in de tweede versnelling en bij lage snelheid de koppeling straf oplaten komen mag geen slippende koppeling geven maar moet het vaak zo normale wippende Eendje tot gevolg hebben. Verder wil ik hier niet te diep op ingaan omdat het moeilijk is uiterlijk een motorblok te controleren. Wie tips heeft mail ze dan zal ik ze verzamelen en daar later een artikel aan wijden.

Aanbod

Een aanbod van auto’s, gebruikte en nieuwe onderdelen vind je o.a. op de markt van deze site (zie markt) en verder bij de markt sites van 2cvclub.nl en marktplaats.nl Een overzicht van 2cv garages is te vinden onder het kopje alledag.

Checklist 2cv

Tot zo ver de aankooptips. Graag roep ik sleutelaars die tips of andere wetenswaardigheden willen uitwisselen op om die weer te melden ik zal ze gebruiken of ze combineren tot een leuk artikel.

Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,

Ronald Bouman
Veenendaal
ronald@2cv.nl
www.ronaldbouman.com

Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto’s en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur. Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.

De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden.