VRAAGBAAK CHASSIS
WETGEVING
Als je op dit moment een chassis wilt vervangen is er maar 1 officiele oplossing:
- Meld bij het rdw dat je je chassis wilt vervangen. Zij zullen je vertellen wat te doen. Het gaat als volgt.
- Het rdw doet een onderzoek, dit kan vooraf gebeuren, de rdw komt dan thuis langs of achteraf, zorg in ieder geval dat je je auto heel laat tot de rdw zegt dat ie uit elkaar kan.
- Als je originele chassis nummer niet meer leesbaar is, komt er zeker een vooronderzoek, wacht dit rustig af voordat je begint.
- Koop een nieuw chassis, origineel Citroën, met sticker en offici?le factuur waarop staat dat het een origineel chassis is. Dit hoef je niet te kopen bij de Citroën dealer, elke eendenspecialist kan het leveren, let op er is ook imitatie te koop.
- Bewaar het oude chassis of tenminste een groot stuk chassis met daarin het chassisnummer.
- Na ombouw ga je naar het rdw voor herinslag van het chassisnummer. Je neemt het originele chassisnummer mee.
- Na herinslag wordt er een dossier aangelegd bij het rdw waarin de hele verhandeling is opgenomen inclusief alle papieren.
Herinslag chassisnummer:
- Zelf inslaan is niet toegestaan.
- Als het resterende nummer origineel is (voor en achter citroen tekens) dan is er niks aan de hand.
- Is dit niet het geval dan kan het wat moeilijker worden, normaal gezien moet alles alsnog goed gaan, risico van zelf inslaan is even groot bij een apk herkeuring oid.
- Ga met je slecht leesbare chassisnummer naar het RDW, zij doen een vooronderzoek en slaan het nummer opnieuw in.
Vervangen chassis door een ander “oud chassis”:
- Chassis vervangen.
- Met de 2 sets papieren naar het rdw.
- Ook groot stuk chassis met het originele nummer meenemen.
- Je krijgt dan het kenteken van het originele chassis op je eend (want het meeste komt van die auto!)
VROEGER
Vroeger ging dat wel anders:
- De douane kwam langs om jou toe te zien bij herinslag van het chassisnummer. Zij beoordeelde de zaak ter plekke.
- Als je een ander 2e hands chassis plaatste moest je gewoon maar het kenteken van het nieuwe chassis gebruiken, dus rijden er nogal wat eenden rond met dyane op kenteken!
- Niet originele chassis werden gewoon toegestaan door het rdw, er zijn genoeg duitse eenden ingevoerd met bijv. Wheels chassis eronder.
TYPEN CHASSIS
DE verkrijgbare chassis zijn te verdelen in 2 verschillende typen chassis:
- Buizen/pijpen chassis
De bekendste is WHEELS maar ook gemaakt door andere fabrikanten op dezelfde manier.
Dit chassis bestaat uit vierkante pijp van 2 mm dik waaruit de zijkanten van het chassis worden opgebouwd.
Daaraan worden de voor en achterpoten (vanaf de knik) gelast.
Dan wordt het midden deel gelast zodat de 2 helften aan elkaar zitten.
Boven en onder plaat zijn op de balken geschroefd (of onder plaat gelast en boven plaat geschroefd).
De bovenplaat wordt vastgezet door de koets op de plaat op het chassis te schroeven.
Andere fabrikanten: SLC (Engeland) en Verschuur (Nederland).
Het Verschuur chassis is nog een beetje anders, dit is een midden sectie met de voor en achterkant daar tegenaan gelast.
- “Origineel” chassis
Dit chassis is opgebouwd uit platen 0.8mm staal.
Deze platen worden in vorm gevouwen/geperst en dan aan elkaar gepuntlast.
Door dit puntlassen krijg je boxsections die de sterkte bereiken.
Zo deed Citroën het ook.
Sinds 2001 zijn er weer originele Citroën chassis te krijgen.
Maar er zijn ook nog steeds imitatie chassis in omloop. Dat is zo’n beetje het enige wat je NIET meer moet kopen.
VERZINKEN
Verzinken kan op 2 manieren:
- dompelen in vloeibaar zink
- met een vlam de zink vlamspuiten
Als je dompelt dan is de zink dus vloeibaar en dat lukt omdat ze de zink behoorlijk verwarmt hebben.
Hierdoor ontstaat spanning in het verzinkte onderdeel.
Bij een buizen chassis zal dit nauwelijks een probleem zijn.
Een plaat chassis gaat aanmerkelijk minder goed.
Er zijn verschillende mensen die het originele oude chassis hebben laten dompel verzinken en dan was het chassis daarna net een wokkel.
De nieuwe verzinkte plaat chassis die te krijgen zijn, zijn versterkt en vervormen daarom niet.
De bovenplaat en onderplaat zijn echter altijd iets gegolft.
Dit komt omdat er enorme spanningen in die chassis zitten.
Dit ZOU later scheuren kunnen veroorzaken.
Er zijn zo ook verzinkte koetsen van een eend te krijgen.
Daar moet wel wat plamuur op voor ie weer een beetje strak is.
Vlamspuiten kan wel.
Maar dan kom je dus niet ergens in.
Dus dit heeft maar een beperkte toegevoegde waarde voor een chassis.
Elk chassis flext.
Een buizen chassis aanzienlijk minder dan een plaat chassis.
Als een chassis flext, en er is een laagje zink op gedompeld dan gaat de zink ooit op naden ed scheuren.
Nu schrikt iedereen daar enorm van, ook het RDW.
Maar het kan absoluut geen kwaad, sterker nog door het galvanisch effect zal het vrijgekomen ijzer onder de scheur in de zink niet gaan roesten!
Zink is namelijk een onedeler metaal als staal/ijzer.
STIJFHEID:
Wanneer is een chassis sterk?
Stel ik maak een chassis dat niet flext.
Dan gaat de koets eraan want alle trillingen ed worden ongedempt aan de koets doorgegeven door vanaf het chassis en de koets is daar niet op gebouwd.
Vele mensen denken dat het originele Citroën chassis niet sterk genoeg is.
Er zijn toch zoveel eenden met geknikte chassis?
Dat klopt maar dat heeft weinig met de sterkte van het chassis te maken.
Die chassis zijn gewoon compleet doorgerot door een gebrek aan (de juiste!) anti roest behandeling.
Anti-knik platen heeft dus geen zin.
Je bent een rot chassis aan het versterken en dat is een ZEER tijdelijke maatregel.
Verder loop je net als bij het versterkte chassis hierboven het risico dat je koets veel meer te lijden krijgt.
CONCLUSIE:
Welk chassis?
Als je nu een chassis gaat wisselen dan is de enige offici?le manier een origineel en dus platen chassis.
Als je gaat voor de sterkte (een raid of race eend bijvoorbeeld) dan verdient een buizen chassis de voorkeur.
Als je en ami super chassis (1.2mm) onder een eend koets zet scheurt de koets binnen kortste tijd uit elkaar.
Dus moet je heel erg oppassen als je een chassis pakt dat stijver is dan origineel.
Ook bodemplaten van 1.2mm in je eend hebben dezelfde uitwerking op de rest van je koets en het chassis.
Duidelijk is dat een buizen chassis veel langer mee gaat dan een platen chassis.
Bij alle 2cv races in Engeland gebruiken ze wheels/slc chassis onder koetsen met alleen een rolkooi erin, geen andere versterkingen en dan is het ding VEEL steviger dan een gewone eend.
DUS:
- Alleen het originele Citroën chassis met papieren en sticker is toegestaan door het rdw, dus als je langs het rdw wilt/moet ivm met ombouwen en/of chassisnummers dan heb je geen keus en moet je een Citroën chassis hebben.
- Anders hangt het type chassis af van persoonlijke voorkeur en wat je ermee wilt doen.
Voor gewoon dagelijks gebruik geniet een “WHEELS” chassis waarschijnlijk de voorkeur omdat het veel langer meegaat als een origineel chassis.
Voor de originaliteit freak moet het een Citroën imitatie chassis zijn.
- Ongeacht het type, ALTIJD het chassis coaten met daarvoor verkrijgbare coating.
- Ongeacht het type, ALTIJD het chassis van binnen goed tectyleren.
|